راهنمای خرید فرش

راهنمای خرید فرش

همانطور که میدانیم فرش یکی از مهمترین لوازم زندگی خصوصا در زندگی ما ایرانیان میباشد.

اگر شما قصد خرید فرش برای منزلتان را دارید گوگل فارسی به شما پیشنهاد میکند ابتدا این مطلب را بخوانید تا با وجود تنوع بسیار طراحی و نقشه فرش در بازار دچار سردرگمی نشوید.

قدم اول دوری از خریدن فرشهای ارزان قیمت میباشد. در ادامه باید چیزهایی درباره تفاوت مهم فرش های ماشینی و دستباف یاد بگیرید. هچنین اسراری درباره جنس فرش ها وجود دارد. قیمت بالای فرض دستباف مردم را به سمت خرید فرض های ماشینی برده است و در این بازار همه چیز تحت کنترل چینی هاست. بعضی فروشنده ها رندی می کنند و فرش های چینی یا فرش های بی کیفیت ساخت ترکیه را با اسم های دهن پرکن می فروشند. نباید فریب زبان بازی فروشنده ها را بخورید.

در خرید فرش باید بسیار دقت کرده و به نکات زیر توجه نمود:

چند دلیل برای گفتن نه به خرید فرش های رنگی ارزان

1- فرش های رنگی طرح دار که معمولا برای اتاقهای خواب طراحی شده اند نمونه دیگری است که خرید آنها ممکن است مشکلات جدی برایتان به وجود بیاورد. این فرشها معمولا از ترکیباتی نامرغوب تهیه می شوند. وزن بسیار سنگین این فرشها دلیل دیگری برای نه گفتن به خرید آنهاست. استفاده از این قبیل فرشها ممکن است برای کودکان، آلرژی زا باشد مخصوصا اگر در اتاق خواب از آنها استفاده کنید.

2- فرش های تزیینی قطعا دکوری هستند و استفاده از آنها به جز دردسر چیز دیگری ندارد. این فرش ها را به نام مدل های گره ای در بازار می شناسند. تار و پود این فرشها از جنس نخ های ضخیم و باریکی است که وقتی رویشان راه بروید به راحتی کنده می شوند. باقی مانده های غذا و خرده نانها خیلی زود لا به لای این نخ ها جا خوش کرده و جاروکردن شان هم اصلا ساده نیست.

3- بعضی فر شها با گلهای برجسته به دلیل تنوع طرح و رنگ و قیمت مناسب شان طرفداران زیادی دارند. با این حال انتخاب آنها خیلی به صرفه نیست. بیشترشان بافت ترکیه هستند و ظاهر بسیار فریبنده ای دارند اما تنها کاربرد مناسب شان برای دفتر کار است. طرح برجسته روی این فرش ها تا اولین شست و شو دوام دارد. تمیز کردن این فرشها کار ساده ای نیست. مخصوصا اگر برای اتاق کودک خریداری شوند. راه رفتن و نشستن کودکان روی این فرش ها باعث آزار آنها می شود.

بهتر است با همان هزینه فرش هایی بخرید که طرح های ساده تری دارند و تمیز کردن آنها هم آسان است. فرش های برجسته بعد از مدتی که به اصطلاح پا می خورند فورا هم سطح می شود و چون سطح های توخالی آنها بیشتر از برجستگی ها است بسیار نازک شده و فرم اولیه خود را از دست می دهند.

آیا با رازهای خرید یک فرش خوب آشنایی دارید؟

آیا تفاوتهای عمده فرش ماشینی و فرش دستی را میدانید؟

تفاوت قیمت بین فرش دستباف و ماشینی مهمترین وجه تمایز آنهاست، اما توجه داشته باشید که به هر حال نوع نخ و الیاف استفاده شده در بافت فرش گاهی باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. از نظر ما بهتر است  قبل از خرید فرش به چند نکته کلیدی توجه نمایید، نکاتی که هر چند ظاهرا ساده بنظر برسند ولی در مجموع بسیار قابل تامل میباشند.

فرش های ماشینی به خصوص آنهایی که درصد نایلون بالایی دارند، به راحتی مو، آلودگی و خرده ریزهای دیگر را در خود جمع می کنند. اما فرش های دستباف مو و آشغال به خود نمی گیرند و باعث آلودگی خانه نمی شوند. اگر بودجه کافی برای خرید فرش دستباف ندارید، بهتر است برای جلوگیری از سرخوردن فرش ماشینی روی سنگ و سرامیک، از ترمز فرش استفاده کنید. از میان فرش های ماشینی آنهایی را انتخاب کنید که تراکم بیشتری دارند. تراکم بالا مساوی تعداد گره های بیشتر و استحکام بیشتر فرش است. گرد و خاک و آلودگی در چنین فرشهایی کمتر جمع می شود.

معمولا جنس نخ فرشهای دستباف، ابریشم و پشم و جنس نخ فرش های ماشینی، پولی پروپیلن و نایلون است. بنابراین فرش های ماشینی روی سنگ و سرامیک سر می خورند اما فرش های دستباف به علت نوع نخ و سنگینی، این مشکل را ندارند. اگر در خانه تان سالمند یا کودک دارید، بهتر است در خرید فرش ماشینی بیشتر دقت کنید. در غیر این صورت امکان سُرخوردن این گروه افراد روی فرش و شکستگی احتمالی دست و پایشان وجود دارد.

در بافت فرشهای ماشینی از الیاف مصنوعی زیاد استفاده می شود. این موضوع ممکن است برای شما یا سایر اعضای خانواده حساسیت ایجاد کند برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به سراغ فرش های دستباف بروید. فرش های تزیینی و فانتزی با پرز بسیار بلند به سادگی گرد و غبار را در خود جمع کنند. اگر سابقه آسم و آلرژی دارید بهتر است این فرش ها را نخرید یا حداقل آنها را در اتاق خواب تان پهن نکنید.

قابل توجه:

فرش هایی که در بافت شان نایلون به کار رفته است با دوام تر از نمونه های دیگر هستند. این نوع فرش ها در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند ولی نسبت به دیگر فرش ها قیمت ارزان تری دارند.

ایرادی که میتوان به این فرشها گرفت این است که گرد و خاک را به سادگی در خود جمع می کنند و با کمترین تحرک آنها را در فضا پخش می کنند.

شما خریداران فرش میتوانید به سراغ آنهایی بروید که در بافتشان از اولفین استفاده شده است چون در برابر رطوبت مقاوم هستند و به سادگی تمیز میشوند. نقطه ضعف شان هم این است که به مرور زمان حالت اصلی فرش از دست می رود و به اصطلاح کش می آید.

انتخاب فرش براساس رنگ و مد

فقط طرحها نیستند که در شکل ظاهری و مد روز بودن فرشها نقش دارند بلکه رنگها نیز نقش مهمی در مد روز بودن ایفا میکنند.

تا چند وقت پیش، رنگ های روشن مشتری بیشتری داشت اما حالا مدتی است که دیگر مردم آنها را دوست ندارند و به سراغ رنگ های جدیدتری می روند. فرشهایی با ترکیب دو رنگ خریداران زیادی دارند.

بیشتر از همه رنگها رنگ دودی خریدار دارد. طبق آمار سایت گوگل فارسی ( سایت ثبت آگهی )، اکثر فروشنده ها ی فرش میگویند فرش های رنگ گردویی یا قهوه ای سوخته شانس بیشتری برای فروش دارند. رنگ سورمه ای هم محبوب است به خصوص مدل هایی که دورشان را با نخ ابریشم دوخته اند. فرش های این رنگی طبیعتا قیمت بیشتری هم دارند.

امیداست مقاله بالا تا حدود زیادی به شما خریداران محترم فرش کمک نموده باشد.

سایت گوگل فارسی، آماده ثبت هر گونه آگهی ، آگهی رایگان . نیازمندیهای خرید و فروش میباشد.

net.گوگل