انتخاب اسباب بازی برای کودکان

انتخاب اسباب بازی برای کودکان

اسباب بازی چیست؟

اسباب بازی وسیله ای برای بازی کردن است که به طور معمول به وسیلهٔ کودکان و حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و در رشد و شکوفایی استعدادهایشان نقش فراوانی دارد.

هنگام خرید اسباب بازی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

هنگام خرید اسباب بازی، والدین باید توجه داشته باشند که نه تنها بی خطرترین، خوش رنگ ترین ، سرگرم کننده ترین و آموزشی ترین اسباب بازی را انتخاب کنند بلکه باید به خواست كودك و علاقه او هم توجه داشته باشند، البته نباید برضرورت توجه به كيفيت اسباب بازي‌ها و تاكيد روانشناسان بر انتخاب بهترين گزينه را هم فراموش کرد.

یک روانشناس معروف در گفتگو با خبرنگار سایت گوگل فارسی گفت: اسباب بازی برای کودکان نوعی غذای روانی و جسمی است، بازی یکی از نیازهای مهم کودکان محسوب می شود و جزئی از زندگی آنان را تشکیل می دهد. اما ميتوان با توجه به چند نكته ساده، انتخاب اسباب بازی را به سرگرمی جالب و شيرين تبدبل نمود.

این روانشناس همچنین معتقد است: اسباب بازیی که یک کودک دو ماهه را سرگرم می کند، برای یک کودک دوساله سرگرم کننده نیست و برعکس، کودکان همگام با رشد خود نیازمند اسباب بازیهای متنوع اند و تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده باسن کودک بسیار مهم است.

وی در گفتگو با گوگل فارسی ابتدا با تاکید بر اینکه اسباب بازی های کودکان باید با دقت و بر طبق اصول روان شناسی و هدف های آموزشی انتخاب شوند افزود:

باید انتخاب و خرید اسباب‏ بازیها را با هدف انجام دهیم. بهترین اسباب بازی آن است که کودک را جذب خود کند و حس کنجکاوی او را بر انگیزد. یکی از ويژگيهای اسباب بازی مناسب برانگيختن حس كنجكاوی كودک است؛ اسباب بازی خوب نه تنها نبايد تكراری به نظر برسد، بلكه بايد حس كنجكاوی او را نیز برانگيزد. اسباب بازی را مناسب سن وعلاقه كودک انتخاب كنيد. بازیها بايد مهارتی را به كودك بياموزد، مثلا کودکان خردسال به اسباب بازیهایی نیاز دارند که حواس پنجگانه آنها را تقویت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید بچه ها را مجبور کنید تا مطابق جنسیتشان اسباب بازی انتخاب کنند، خاطر نشان کرد: والدین باید اجازه دهند کودکان مطابق میل و علاقه خودشان انتخاب کنند، هر دو جنس پسر یا دختر، بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. توجه داشته باشید اسباب بازی ها تآثیر زیادی روی رفتار کودکان می گذارند برای مثال تانک، تفنگ، شمشیر و مدل های جنگی رفتار پرخاشگرانه را بیشتر می کنند.

این روانشناس بر این باور است که خرید اسباب‏ بازی‏ برای کودک باید جنبه تشویقی داشته باشد. بچه باید برای رسیدن به خواسته ‏های خود کمی تلاش کند و اگر کودکی همیشه همه چیز برای او به راحتی و بدون هیچ تلاشی فراهم ‏شود، در آینده همین انتظار را خواهد داشت.

روانشناس معروف در ادامه با بیان توصیه های جدی یادآور شد: هنگام خرید اسباب بازی برای کودک نه تنها تناسب آن با محدوده سنی ضروری است بلکه باید از بی خطر بودن وسرگرم کنندگی آن هم مطمئن بود. اسباب بازي نبايد كودك را به سوي خشونت و تكرار رفتارهاي خشن سوق دهد.

اسباب بازی های چوبی و فلزی یا چینی و شکستنی را در اختیار کودکان قرار ندهید، توجه داشته باشید اسباب بازی های کودکان کمتر از 2 سال نباید به گونه ای باشد که قطعات آن و یا خود آن را کودک به دهان ببرد.

سایت گوگل فارسی اولین و بزرگترین آگهی نامه فارسی با دامنه فارسی جهت ثبت آگهی ، آگهی رایگان و نیازمندیهای خرید و فروش میباشد.

net.گوگل