خرید کامپیوتر

خرید کامپیوتر

آیا میخواهید کامپیوتر بخرید؟

آیا در مورد انواع کامپیوتر و برندهای مشهور تولید کننده کامپیوتر اطلاعات کافی دارید؟

کامپیوتر نو میخواهید یا دست دوم؟

از آخرین پرسش شروع میکنیم، بنظر میرسد اگر از نظر مالی مشکلی ندارید بهتر است بروید سراغ کامپیوتر نو و دور کامپیوتر دست دوم را خط بکشید ولی اگر شرایط مالیتان اجازه نمیدهد اشکالی ندارد با توجه به نکات زیر یک کامپیوتر دست دوم بخرید. البته آنهایی که در این زمینه حرفه ای هستند مشکلی ندارند و بیشتر روی سخن ما با افراد تازه کار است.

مهمترین نکته ای که کارشناس خرید کامپیوتر گوگل فارسی به شما پیشنهاد میدهد این است که کامپیوتر دست دوم را از شخص بخرید و نه فروشندگان کامپیوتر دست دوم و تا آنجا که مقدور است کامپیوتر دست دوم را از شخص ، به اصطلاح از دست خرید انجام شود. معمولا خرید از فروشندگان کامپیوتر دست دوم رضایت را پشت سر ندارد مگر آن که خود شخص خریدار به طور نسبی با قطعات و قیمت ها و مدل ها آشنا باشد. نکته ی مهم  دیگر سن دستگاه است، به این معنی که چند سال و چند وقت است که کامپیوتر مورد نظر فعالیت می کند. در صورت پایین بوردن سن کامپیوتر توجه به ضمانت نامه و برگه ضمانت به نکته ی جالب توجهی تبدیل می گردد.

نکته بعدی این است که در هنگام خرید کامپیوتر دست دوم سعی کنید همه چیز را تست نمائید قطعاتی مانند سی پی یو، رم، مادربرد و حتی مانیتور را چک نمائید و سعی نمائید از خریدار تضمینی برای حداقل یک هفته بگیرید که در صورت بروز مشکل بتوانید آن را برگردانید.

و اما کامپیوتر نو:

درهنگام خرید کامپیوتر نو باید همانند کامپیوتر دست دوم به قطعات توجه داشت با این تفاوت که اینبار به کیفیت و توانایی قطعات و برند آنها توجه نمائید.

ابتدا سی پی یو (cpu):

برای انتخاب CPU دو نکته اساسی بين سرعت و قيمت وجود دارد. یکی از بهترین مارکها برند ایتل است، مارك اينتل دارای كارايی خوبی است، اما در برابر آن برند AMD انتخاب خوبی برای كسانی كه بودجه كمتری دارند میباشد.

اما هميشه جنسی را كه از حد معمول بازار گرانتر است نخريد زيرا نسبت كارایي به قيمت مقدار زيادی افت خواهد داشت و به عبارت ديگر به همان اندازه كه كه پول بيشتری پرداخت می کنید قدرت CPU خريداری شده بيشتر نيست. اما اينكه چگونه بفهميم كه خريد چه نوعی سی پی یو با چه سرعتی به صرفه است كافيست تا از چند فروشنده ليست قيمت بخواهيد آنگاه متوجه خواهيد شد كه از يک سرعت خاص به بالا ناگهان قيمت به شدت بالا مي رود، پس پول خود را بيهوده تلف نكنيد. یکی دیگر از فاكتورهای مهم كه برای خرید CPU ها مهم است حافظه پنهان يا cache memory آن است كه هر چه اين مقدار بيشتر باشد CPU زمان نسبتا كمتری را صرف نقل انتقال بيهوده اطلاعات ميكند و علت آن اين است كه اين حافظه مستقيماً روی CPU قرار دارد البته توجه داشته باشيد کش ((cache بالا برای مصارف حرفه ای بدرد ميخورد، پس در اين مورد هم به قيمت توجه داشته باشيد زيرا ممكن است در مصارف روزمره اختلاف آن آنقدرها محسوس نباشد.

ديسك سخت یا HARD DRIVE:

برای انتخاب 2 فاکتور وجود دارد، ميزان حافظه يا حجم كه با واحد گيگا بايت مقدار آن تعيين ميشود و سرعت كه هر چه بيشتر باشد زمان كمتری برای خواندن و نوشتن روی دیسک لازم است. اكثر HARD DRIVE ها بيشتر از مقدار نياز شما فضا در اختيارتان قرار مي دهند و البته اين بستگی به شما دارد كه چه نوع اطلاعاتی را بخواهيد روی آن ذخيره كنيد.

بطور مثال اگر تعداد زیادی عکس و فیلم بر روی HARD DRIVE خود ذخیره كنيد به فضای زيادی نیاز داريد ولی برای اكثر مصارف خانگی فضای دیسکهای موجود بازار كه دارای قيمت مناسبی هم هستند بيش از نياز فضا در اختيارتان قرار ميدهد.

حافظه یا رم:

ميزان حافظه (RAM) برای كامپيوتر شما بسیار مهم میباشد. برای كاركرد بهينه كامپيوتر خود بايد به مقدار كافي رم داشته باشيد، رم علاوه بر مقدار حافظه يک فاكتور مهم ديگر هم دارد و آن سرعت باس آن است كه نشان مي دهد اطلاعات با چه سرعتی ميتوانند به RAM منتقل شود و نكته مهم ديگر اين است كه در هنگام خريد مادربرد به تعداد اسلاتهای رم (يا همان DIMM ) آن توجه داشته باشيد تا به تعداد كافی موجود باشد تا در آينده امكان ارتقا حافظه سيستم وجود داشته باشد. اين  مسئله بیشتر زمانی بدرد ميخورد كه به علت گرانی موقت رم يا كمبود بودجه به طور موقت RAM كمتری خريداری كنيد و می خواهيد در آينده به مقدار كافی به رم سيستم خود اضافه كنيد.

کارت گرافیک:

كارت گرافيکها زود به زود تغییر کرده و هر روز نوع پيشرفته تر و جديدتر آن وارد بازار ميشود كه قابليتهای بيشتری برای بازيهای كامپيوتری با گرافيك سطح بالا و قابليتهای سه بعدی تولید ميشوند و این کمی کار را برای انتخاب دچار مشکل میکند.

Dvd  خوان (رایتر) یا :OPTICAL DRIVES

اکثر كامپيوتر های امروزی همگی دارای رايتر يا DVD هستند و اگر قصد ديدن فيلم با كامپيوتر را نداريد، بهتر است از DVD در برابر رايتر CD صرفنظر كنيد. براي سی دی رايتر 3 سرعت ذكر مي شود سرعت رايت یا همان سرعت نوشتن اطلاعات، سرعت ری رايت یا سی دی هایی با قابليت چندين بار رايت و سرعت خواندن اطلاعات.

بهر حال و با توجه به تمام مطالبی که ذکر شد باز هم بنظر میرسد بهمراه داشتن یک متخصص هنگام خرید کامپیوتر ضروری بنظر میرسد.

شما عزیزان میتوانید با مراجعه به قسمت آگهی کامپیوتر در سایت گوگل فارسی ، کامپیوتر نو و یا دست دوم خود را تهیه نموده و از این سایت کمک بگیرید.